کد مطلب:211321 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

امام صادق و شجاعت
در تقسیم مكارم اخلاقی شجاعت از اركان اربعه فضایل نفسانی است و آن اعمالی است كه نماینده قوت قلب آدمی می باشد - و مظاهر این شجاعت بیشتر در جنگها و كارهای بدنی تظاهر دارد - مرد شجاع در عرف كسی است كه بتواند بر چند كس غالب شود چند حریف را از بین برد و در نیروی بازو و بدن قوی پنجه باشد.

شجاعت علی بن ابیطالب علیه السلام در اثر جنگهای اسلام ظهور و بروز نموده و در مكتب اسلام برای پرورش جسم و جان دستور آموختن تیراندازی و اسب سواری و شركت در مسابقات ورزش را داده اند و تأكید در تهیه قوت و نیرو شده است كه اقلا بشر بتواند از خود دفاع كند و در راه خدا جهاد نماید كه بهشت زیر شمشیر و پای مجاهدین قرار دارد.

معمولا در مراحل جنگ و میدان مبارزه مردان شجاع شناخته می شوند ولی در زمان صلح و آرامش شجاعت را باید در شهامت ادبی و نیروی بیان مشاهده كرد - كه آدمی به كارهای خطیر مبادرت می نماید و ملكات نفسانی و سجایای باطنی ظهور و بروز می كند و قوای راسخه مانند قوت قلب و اطمینان نفس آشكار می گردد.

شجاعت حد وسط بین جبن و تهور است و جنبه های افراط و تفریط از ضعف نفس است و شجاعت از قوت قلب و مؤمن را شجاع می گویند به جهت آنكه دارای قوت قلب است و قوت قلب مولود ایمان است مرد مؤمن در راه دین و حق راسخ الایمان است - و روی همین مبانی انصار سیدالشهداء در جهاد خود به قدری نیرومند و قوی و پافشار بودند كه با علم و اطمینان



[ صفحه 126]



و یقین به كشته شدن چنان از خود شجاعت و استقامت نشان دادند كه حد و حصر ندارد - و اگر ایمان ثابت و یقین راسخ نبود كجا یك دسته از جان گذشته تیر و نیزه و شمشیر را با كمال علاقه و عشق در آغوش می گرفتند و استقبال در یك جنگی كه در یك جبهه هفتاد هزار نفر و جبهه دیگر هفتاد نفر بودند از دشمن قریب تا ده هزار نفر كشتند تا كشته شدند - و این مولود قوت قلب آنها بود.

اما شجاعت امام صادق علیه السلام در مناظرات و مصاحبه و احتجاجات و ملاقات های با خلفاء آشكار می گردد كه با كمال قدرت و قوت قلب هر وقت منصور آن حضرت را احضار می كرد و یا قصد سوئی بوده به ملاقات او می رفت اصلا تشویش بر خاطر نداشت.

شجاعت امام صادق علیه السلام در راه مبارزه و مجاهدت در اعلاء دین و تعظیم شعائر مذهبی به كمال رسید - و مكتبی كه او گشود نمونه بارز نیروی قلب او بود و با حداقل چهار هزار نفر صاحب افكار مختلف به احتجاج مناظره و تعلیم و تربیت پرداختن جز حاصل قوت قلب نیست.

او محور معارف اسلام بود كه نشر آن نیازمند یك قوت قلب و شجاعت دل و فكر بلند و همت عالی و سلطه علمی است كه دیدیم در تمام مراحل بر همه فائق آمد و امروز دنیای علم و دانش مرهون آن مكتب و معارف و فرهنگ است.

شجاعت قلبی امام ششم یا شهامت علمی این مؤسس و ناشر دانش و بینش به قدری است كه آماده و مهیای هر نوع احتجاج و مناظره و مذاكره با افراد انواع ملل و نحل گردید و در تحولات زندگانی و تطورات و انقلابات فكری مشعل دار افكار گردید برای كسانی كه در كار ارشاد و هدایت به قلم و بیان و خطابه و سخنرانی و تألیف و تصنیف قدم برداشته اند مسلم است كه بزرگترین و خطیرترین كارها در دست گرفتن مشعل هدایت است كه نیازمند یك قوت قلب پیوسته به استقامت و پافشاری به علم و فضیلت آموخته است.